Please register
In deze aflevering van Performance, Harmonie & Commercial ontkrachten Stéphane Depaepe en Camille De Meeûs één van de grootste obstakels in B2B-prospectie: de secretaresse als eerste filter.
In plaats van dit te vrezen, leer je hoe je dit mechanisme begrijpt, anticipeert en omzet in een troef.
Je ontdekt:
Om te onthouden: een goed benaderde secretaresse wordt vaak je beste toegangspoort.
De podcast is in het Frans, maar een volledige transcriptie is beschikbaar in FR, NL en EN op onze website voor meer toegankelijkheid en leescomfort. Ons videoformaat op YouTube biedt ondertiteling en dus ook deze verdeling in het Duits en Spaans.
Serie: Performance, Harmonie & Commercial - De kennisclips van PHCom
Duur: 13 min 34
Opgenomen in de studio van The Podcast Factory Org, bij transforma bxl
Stéphane Depaepe: [00:00:13] Hallo en welkom bij een nieuwe aflevering van de "Performance, Harmony & Commercial" podcast, geproduceerd door PHCom in de "transforma bxl" studio met technische ondersteuning van "The Podcast Factory Org". Nadia Ben Jelloun: [00:00:23] De podcast "Performance, Harmony & Commercial" is bedoeld voor marketing- en salesmanagers en bedrijfsdirecteuren met commerciële verantwoordelijkheden. Stéphane Depaepe: [00:00:32] Elke maand delen we met u de best practices in de zoektocht naar nieuwe klanten voor bedrijven die actief zijn in de business-to-business sector. Nadia Ben Jelloun: [00:00:38] Je kunt elke aflevering vinden op de PHCom point be website, P.H.C.O.M, en ook op alle goede podcastplatforms. Stéphane Depaepe: [00:00:48] Je kunt deze podcast steunen en de zichtbaarheid ervan bevorderen door hem met zoveel mogelijk mensen te delen via een like, comment of share. Nadia Ben Jelloun: [00:00:55] Het antwoordapparaat staat altijd open, zodat je een bericht kunt achterlaten dat we graag beantwoorden. Stéphane Depaepe: [00:01:00] Je kunt ook rechtstreeks een afspraak maken met Nadia of Stéphane door naar PHCom point be te gaan. Nadia Ben Jelloun: [00:01:06] Tot ziens! Camille de Meeûs: [00:01:07] Hallo allemaal en welkom bij een nieuwe aflevering van de PHCom-serie, de podcast waarin we samen de geheimen van effectief prospecteren onderzoeken, zonder stress en altijd met een glimlach. Stéphane Depaepe: [00:01:17] En vandaag pakken we de nachtmerrie aan van de verkoper die bedrijven werft: de toetredingsdrempels! Camille de Meeûs: [00:01:22] Die beroemde onzichtbare barrières die je tijd verspillen. Je hebt het gevoel dat je in kringetjes ronddraait, dat je geen vooruitgang boekt en dat je niet altijd met de juiste persoon kunt praten. Stéphane Depaepe: [00:01:30] Waarom onzichtbaar? Camille de Meeûs: [00:01:31] Omdat ik de indruk krijg dat je begint te denken dat je niet weet wie je moet benaderen, of dat je niet de juiste persoon aan de andere kant van de telefoon krijgt. En dat is wat ons vanaf het begin tegenhoudt. Stéphane Depaepe: [00:01:40] We kunnen het niet vaak genoeg herhalen: bij verkoop draait alles om de geest. Luister naar wat Dakis te zeggen heeft als hem wordt gevraagd hoe hij een bedrijf benadert? Dakis: [00:01:48] Ik ben nergens bang voor, ik ben op alles voorbereid. Waar ik bang voor ben, is dat hij of zij niet op de goede voet opstaat, dus er is wat ongerustheid, dus ik wacht altijd af op welke toon mijn telefoontje wordt aangenomen. En ik probeer me precies aan te passen aan de vibraties van het vooruitzicht, zodat ik op hun niveau zit. Als de persoon beknopter, gehaaster of pragmatischer overkomt, pas ik me aan. Als de persoon er ontspannen uitziet, pas ik me ook aan. Camille de Meeûs: [00:02:14] Nou, ja, ik denk dat hij gelijk heeft, we weten dat het gaat werken. Stéphane Depaepe: [00:02:19] En als we verder gaan, als we de vraag over de remmen stellen, luister dan naar wat Sandrine te zeggen heeft. Sandrine: [00:02:23] Als je directe contactgegevens hebt, maakt dat het leven een stuk eenvoudiger. Daarna, als je naar de algemene telefooncentrale gaat, moet je de persoon ervan overtuigen dat je telefoontje nuttig is voor het bedrijf en dat het niet de 1000ᵉ telefoontjes van de dag zijn die ze moeten afhandelen. Je moet je dus kunnen onderscheiden met de boodschap die je overbrengt, je moet inventief zijn, want bedrijven zijn allemaal verschillend. Camille de Meeûs: [00:02:51] De naam van de juiste persoon vinden. En we weten dat in Frankrijk, dat is een echte sleur, ze is een beetje Frans is ze niet? En dan is er nog de receptie, die ons al dan niet de juiste contacten wil geven. Stéphane Depaepe: [00:03:01] Jij zegt het juiste, zij kan het niet, dat is de regel en dat is vaak het geval bij de receptie. En als ze dat niet willen, is dat omdat ze het nut er niet van inzien, en dat is vaak het geval bij een secretaresse of assistent. Camille de Meeûs: [00:03:11] Stel nu dat je al de contactgegevens hebt van de persoon met wie je praat, dat hij/zij niet beschikbaar is en dat je zijn/haar voicemail tegenkomt. Stéphane Depaepe: [00:03:18] Dus laten we eens kijken hoe we met deze situatie kunnen omgaan? Heb je de naam en contactgegevens van de persoon? Nou, het hangt al af van de database. Laten we er dus niet te lang over praten, want het is al in andere afleveringen aan bod gekomen. Kortom, in de database van PHCom Data Management is de kans groot dat je de naam van de contactpersoon al hebt. Zo niet, dan heb je LinkedIn en alle andere tools die er bestaan, zoals Zoom-info, Loucha, le Trens, Konig, Casper, Rocket Search etc etc. Camille de Meeûs: [00:03:45] Laten we zeggen dat je de naam direct hebt, heb je hem dan live benaderd? Stéphane Depaepe: [00:03:49] En in dit geval zijn er drie mogelijke scenario's. Voicemail, of er wordt nooit opgenomen, of je wordt doorgeschakeld naar een andere service. Luister naar wat Dakis te zeggen heeft. Dakis: [00:03:59] We staan hiervoor terecht, nietwaar? We hebben een e-mailproces, maar anders laat ik een voicemail achter met een e-mail. Hierdoor kan ik een inleiding in de e-mail opnemen: "Naar aanleiding van het voicemailbericht dat ik je stuurde, waarin ik je hierover vertelde", en ik ga verder in de e-mail. Kijk, ik heb ook geen kant-en-klare antwoorden, ik probeer alleen de kanalen te vermenigvuldigen. Camille de Meeûs: [00:04:19] Ik ben net als Dakis, ik laat ook een bericht achter. Stéphane Depaepe: [00:04:21] Ja, Sandrine ook, luister naar haar. Sandrine: [00:04:23] Ah, maar ik laat een bericht achter, er is niets erger dan, ik denk net als iedereen, als je wordt gebeld en er wordt opgehangen dat je jezelf vertelt dat het niet belangrijk is. Mensen bellen niet terug, dus laat ik een bericht achter met mijn contactgegevens en waarom ik heb gebeld. Dus als ze niet geïnteresseerd zijn, bellen ze niet terug en in die gevallen zet ik er een briefje bij dat ik ze wat later terugbel. En als dat niet zo is, bel ik terug, laat ik een boodschap achter met mijn contactgegevens en soms bellen klanten me terug. Het gebeurde gisteren en daarna was er een vergadering, dus het werkt nog steeds. Stéphane Depaepe: [00:04:55] Nou, ik zal je verrassen, de techniek om geen bericht achter te laten is ook van toepassing. Want in feite identificeert de persoon een telefoonnummer en weet niet wie het is, dus bellen ze terug. En in elk geval kun je ook geen 36 berichten achterlaten, als hij echt niet antwoordt, moet je hem echt niet lastigvallen, dus het is aan jou om te oordelen. Intensiteit, herinneringsfrequentie, een bericht achterlaten, geen bericht achterlaten - het is aan jou om te beslissen wat het beste werkt. Natuurlijk, als je nu wordt doorgestuurd naar een andere service, betekent dit dat je de naam van de persoon al hebt, je hebt waarschijnlijk al berichten achtergelaten, dus je hebt genoeg goede redenen om een praatje te maken met de persoon met wie je praat. Maak van de gelegenheid gebruik om je voor te bereiden op een toekomstig gesprek, verzamel informatie van je collega's, zodat je al deze informatie echt kunt gebruiken wanneer je daadwerkelijk contact maakt met de juiste persoon. Camille de Meeûs: [00:05:41] Terug naar de klassieke barrage: receptie of secretaresse? Stéphane Depaepe: [00:05:44] OK, laten we meteen het onderscheid maken: kleine bedrijven, KMO's, grote bedrijven. Hun rol is het verzenden van de oproepen, maar ze werpen niet echt een barrière op, behalve in termen van het al dan niet bekendmaken van de namen van mensen, en dat hangt af van de regels die in het bedrijf zijn ingevoerd. Camille de Meeûs: [00:06:03] Voor kleine bedrijven is er niet echt een receptie, maar een meneer of mevrouw X of Y die kan antwoorden in plaats van de persoon die ik probeer te bereiken. Nogmaals, deze persoon kan me informatie geven en me vertellen wanneer ik het beste mijn contactpersoon kan benaderen. Stéphane Depaepe: [00:06:18] OK, dus laten we deze persoon zien als een assistent, of een secretaresse, of omgekeerd, een secretaresse of een assistent. Het zijn geen vijanden, het zijn bondgenoten. De geest, de geest, de geest. Camille de Meeûs: [00:06:31] Precies. Dus gaan we samen kijken hoe we dit op een intelligente manier kunnen omzeilen, of beter nog, hoe we ze aan onze kant kunnen krijgen. Stéphane Depaepe: [00:06:39] Laten we eerst de dingen in perspectief plaatsen: als we het over een barrière hebben, hebben we het over een professioneel filter. De rol van de secretaresse is eigenlijk om de tijd van haar baas te beschermen, niet om jou te irriteren. Camille de Meeûs: [00:06:48] Ja, het is een beetje zoals de voordeur van het kasteel: als je aankomt zonder uitnodiging, zonder duidelijke reden of door met de deur te slaan, is het onvermijdelijk dat ze je niet binnenlaat. Stéphane Depaepe: [00:06:56] En er zijn verschillende soorten secretaresses. Ten eerste, de zeer methodische, zeer nauwkeurige secretaresse met een "uitvoerend profiel", die elk telefoontje afhandelt als een militaire operatie. Het is onmogelijk om er doorheen te komen zonder een echt goede rechtvaardiging. Camille de Meeûs: [00:07:08] Dan is er de "administratief secretaris", die meer procedureel is en de regels volgt. Jij belt, zij schakelt over of niet volgens het protocol, er is geen ruimte voor improvisatie. Stéphane Depaepe: [00:07:17] En dan is er nog de 'voorzichtige', degene die al negatieve feedback heeft gehad en eigenlijk geen risico's meer neemt. Dus als ze je naam niet weet, is het een no-go. Camille de Meeûs: [00:07:25] Daarom moet je je toon en strategie aanpassen aan elk profiel. Als een secretaresse gestrest is, wantrouwig of onder druk staat, hoor je dat meteen aan haar stem. Stéphane Depaepe: [00:07:34] Ja, en dat is waar de slimme verkoper zich zal onderscheiden. Omdat het zorgzaam is, omdat het kalm is, omdat het geruststellend is. Camille de Meeûs: [00:07:40] Voordat je belt, moet je duidelijk zijn over je doel: wie wil je bereiken, waarom en in welke hoedanigheid? Vergeet niet dat jij altijd de eerste indruk bent die je maakt op het bedrijf. Wees dus professioneel, beleefd en zelfverzekerd. Stéphane Depaepe: [00:07:52] En bereid je antwoord voor op de beroemde vraag "Waar gaat het over?". Camille de Meeûs: [00:07:57] Ah ja, dat moment waarop het erop aankomt. Hier moet je precies zijn zonder al te spraakzaam te zijn. Stéphane Depaepe: [00:08:02] Precies, "Ik noem het een oplossing die bedrijven helpt hun internationale communicatiekosten te verlagen". Het is helder, het is schoon. Camille de Meeûs: [00:08:08] Of "Ik geef een vervolg aan een eerdere discussie over het optimaliseren van interne processen". Stéphane Depaepe: [00:08:13] De sleutel is om een zin te gebruiken die het bedrijf ten goede komt, in plaats van je op jezelf te richten. Vermijd vage formuleringen zoals "Ik wil graag spreken met ....". Over een project waar...", of nog erger, "Ik bel meneer Zo-en-Zo, het is persoonlijk" (Camille de Meeûs: O ja), doe dat nooit. Camille de Meeûs: [00:08:32] Oh ja, dat is een directe rode kaart. We liegen nooit, laten we dat niet vergeten, dit is B2B. Stéphane Depaepe: [00:08:37] Hier is een kleine tip: speel met de timing. Bel 's ochtends vroeg, voor 9 uur, of aan het eind van de dag, na 17 uur, omdat het dan vaak rustiger is. Camille de Meeûs: [00:08:44] Ja, op zulke momenten zit de manager soms achter zijn bureau, de secretaresse nog niet, of is al weg. Timing is alles. Stéphane Depaepe: [00:08:51] En als je haar tegen het lijf loopt, oké, dan kun je een zelfverzekerde toon aanslaan, geen dominante. Voorbeeld: "Hallo, Stéphane Performance voor Camille Harmonie alstublieft, ik bel voor een afspraak". Camille de Meeûs: [00:09:02] Je vraagt niet "Kan ik misschien met hem praten? Nee, je zegt rustig "Ik wil graag met meneer Truc spreken" of als je de naam niet hebt "Ik wil graag met de verantwoordelijke persoon spreken". En hier ligt de sleutel in het verzamelen van informatie. Zoek hun naam uit, hoe laat ze komen werken en of het bedrijf al eerder met dit soort diensten heeft gewerkt. En vergeet niet dat elk gesprek een bron van nieuwe informatie is, en dit zal je helpen om je contact met de persoon op wie je je richt zo goed mogelijk voor te bereiden. Stéphane Depaepe: [00:09:31] Wat als het je blokkeert? Nou, geen probleem, we blijven glimlachen en stuiteren terug: "Ik begrijp dat hij het erg druk heeft. Misschien kun je me helpen een boodschap over te brengen?" Camille de Meeûs: [00:09:40] En dan verbeter je het door de dam in een loopbrug te veranderen. Stéphane Depaepe: [00:09:43] Dat klopt, het is het statusspel. In feite moet je altijd op hetzelfde niveau zitten als de persoon op wie je je richt. Maar tegelijkertijd kun je geen hogere status hebben dan die van secretaris. Dus verlaag je tot haar niveau, luister naar haar, zoek een manier om met haar samen te werken, echt of... Gebruik ijsbrekers, praat over iets anders, maak van deze persoon een bondgenoot, of zelfs een vriend, noem ze tenslotte bij hun voornaam. Vraag naar zijn of haar voornaam en stel nuttige vragen: "Wat is trouwens het beste moment om contact met hem of haar op te nemen? Zit hij de hele dag in vergaderingen of is hij meer beschikbaar aan het begin van de middag?" Camille de Meeûs: [00:10:20] En nogmaals, noteer alles - deze informatie is goud waard voor je volgende gesprek. Stéphane Depaepe: [00:10:24] OK, laten we het hebben over een paar praktische gevallen zoals "Stuur me eerst wat documentatie, dan geef ik het door". Klassieke fout: we gehoorzamen. Dus vooral als er staat "Ja, stuur het naar mij info at...". Mmm, het algemene e-mailadres. Camille de Meeûs: [00:10:39] Ja, in dat geval belandt de e-mail vaak in de map met ongewenste e-mail of wordt zelfs vergeten. Maar soms kan het gebeuren, afhankelijk van de structuur, of het nu klein of groot is. Stéphane Depaepe: [00:10:49] Ik stel een antwoordprofiel voor, "Stuur me wat documentatie". "Ja, natuurlijk, dat begrijp ik. Juist om deze documentatie bruikbaar te maken, moet ik uw behoeften beter begrijpen. Daarom zou een korte uitwisseling met Mr Machintruc Bazar veel relevanter zijn. Camille de Meeûs: [00:11:04] En als ze erop staat, luisteren we en gaan we verder met andere dingen. In de wereld van vandaag is een persoonlijk gesprek veel leuker dan een uitwisseling via e-mail, dus laten we de tijd nemen en kijken welke synergieën mogelijk zijn. Stéphane Depaepe: [00:11:16] Ja. In een ander, meer klassiek geval wil ze echt niet de naam geven van de persoon met wie ze spreekt. Je kunt ook terugkaatsen in de trant van "Oh ja, ik begrijp het, het is jouw procedure, maar misschien kun je gewoon bevestigen dat het echt de inkoopmanager is?". Bijvoorbeeld. Praat met haar, laat haar praten, ze kan je veel informatie geven. Camille de Meeûs: [00:11:37] Of "Ik heb contact gehad met meneer Zo-en-Zo. Wat is precies haar rol? En soms kun je, door rustig de juiste vragen te stellen, veel meer bereiken dan je had gehoopt. Nu geven we je een geheugensteuntje, de "Tramais"-methode, om je te herinneren aan alles wat we net hebben uitgelegd in deze podcast. Stéphane Depaepe: [00:11:53] Ja, je weet maar nooit wat er om de hoek loert, hè? Dus proppen "T" als de timing, bel op het juiste moment, kies de uren tussen 8u, 10u, na 17u, 's middags . "R voor relatie, blijf respectvol, vriendelijk, ontspannen. "A" voor een goede houding, blijf zelfverzekerd, niet arrogant en niet onderdanig. "M" Als het op woorden aankomt, kies dan je woordenschat om duidelijk, overzichtelijk en professioneel te zijn. "A" voor hulp, betrek de secretaresse bij het succes van je gesprek, ze kan echt een hulpmiddel zijn. Wat doet hij eigenlijk? Ze helpt graag, dus vraag haar "Kun je me helpen? "I" voor informatie, profiteer van de uitwisseling om veel nuttige informatie te verzamelen en "S" voor de follow-up, bereid de follow-up altijd voor: een herinnering, een afspraak, een follow-up, de "Tramais"-methode werkt! Camille de Meeûs: [00:12:48] Welnu, als je deze zeven punten hebt toegepast, wordt de secretaressebarrière een echte toegangspoort bij uitstek. Stéphane Depaepe: [00:12:54] En onthoud dat een secretaresse een goede verhalenverteller is, vaak een bondgenoot voor het leven. Camille de Meeûs: [00:12:57] Bedankt allemaal voor het volgen en als je deze aflevering leuk vond, deel hem dan alsjeblieft met je collega's die nog elke dag met de Standaard worstelen. Stéphane Depaepe: [00:13:05] Of nog beter, stuur de podcast naar je favoriete secretaresse, hij zal verrukt zijn. Camille de Meeûs: [00:13:09] Tot snel voor een nieuwe aflevering. Stéphane Depaepe: [00:13:10] En houd vooral Performance en Harmony in gedachten.Podcast-sequentie :
De transcriptie van de podcast :