phcom - business development
   Luister naar onze podcast
login

Please register

Remember me
Forgot password?
Learning blog
Stéphane Depaepe

Prospecten opwarmen en klanten winnen via videoconferentie

Van Stéphane Depaepe, het 11.12.2020

 

Hier zijn 5 tips en tricks voor een succesvol verkooptraject met videoconferentie.

 

Het is winter en een dreigend virus blijft zich verspreiden, dit zijn moeilijke condities voor mensen die New Business moeten aantrekken. Het aantal nieuwe klanten en ondertekende contracten wordt beïnvloed door deze aanslepende nieuwe realiteit ... Dit betekent nieuwe verkoopaanpak ontwikkelen en de essentiële videoconferentie integreren!

De key van een goede verkoop in B2B, is de ontwikkeling van een goede vertrouwensrelatie.

Omdat een lichamelijke ontmoeting in de huidige situatie wordt vermeden, zijn we aangewezen op videoconferentie om een vertrouwensrelatie met een nieuwe prospect te ontwikkelen. Een persoonlijke relatie ontwikkelen door interactie via webcam, vraagt een specifieke methodiek om succesvol te zijn.

Dit houdt in dat je de mogelijkheid hebt om nieuwe relaties aan te gaan (via inbound of outbound marketing). Zodra een deur wordt geopend ... is het jouw beurt om de kamer in te nemen. Heb je niet genoeg open deuren? Vraag ons hoe je deuren kan openen!

Hier beschrijven we kort het te volgen proces als er eenmaal een contact tot stand is gebracht ( de deur is open). Het is een kwestie van dit contact om te zetten in een relatie (de kamer in te nemen) en in een klant ( de inrichting doen we samen 😉).

Om daar te komen, zijn hier de 5 tips en tricks die leiden tot verkopen in een digitale omgeving, via online meetings.

CYCLUS management

Contacten via videoconferentie zijn korter en het klimaat is voorzichtiger. Daarom raden we je aan om uw aantal contacten te verhogen om vertrouwen te winnen. Het verkoopproces zal langer lijken door het verhoogde aantal contacten, maar het is aan jou om de timing in de loop van de tijd te beheren.

We zijn allemaal gewend om meer vergaderingen in een week te hebben dan voorheen (toen we nog reisden om elkaar te zien) ... dus profiteer en definieer elk van de mogelijke contacten naar inhoud, doelstellingen en voorwaarden alvorens naar het volgende contact te gaan.

☝️  Voorbereiding van het VELD

Wanneer een potentiële klant te kennen geeft interesse te hebben in een ontmoeting via videoconferentie, stuur je een uitnodigingslink.
Vraag in een begeleidende brief of je meer informatie mag sturen voor de aanvang van de meeting. In feite begin je hier al een eerste gesprek.
Om persoonlijk vertrouwen op te bouwen, kan je ook alvast een uitnodiging sturen via Linkedin en je persoonlijk profiel delen.
Herbevestig de afspraak een paar dagen vooraf (vooral niet de dag ervoor).

⚙️ TECHNISCH meesterschap

Op de dag van de videoconferentie is het belangrijk dat alle technische aspecten in orde zijn:

  • Is er een goede internetverbinding?
  • Is het beeld goed?
  • Is de kamer omgeving netjes?
  • Kan ik mijn scherm delen?
  • Zijn de presentaties klaar?
  • Staat het scherm op ooghoogte met de camera centraal in het midden? (vermijd kikvorsperspectief)
  • Ben ik op tijd?

👥 PERSOONLIJKE relatie

Iedereen snel op z'n gemak zetten in de situatie.
Je bent in zijn kantoor en hij in het jouwe ... kortom, je deelt al iets intiem.
Probeer zo snel mogelijk te tutoyeren om de persoonlijke relatie te bespoedigen en tegelijkertijd professioneel te blijven.

⏱ TIMING-beheer

Houd je aan de tijd, overdrijf niet. Maar bovenal is het doel van de eerste videoconferentie niet om te verkopen, maar om de volgende stap te zetten, namelijk een 2e, 3e of zelfs een 4e contact.

Het is belangrijk dat deze contacten elkaar kunnen opvolgen in de timing die je voor ogen hebt, maar die je uiteindelijk samen bepaald.

 

Wil je je verdiepen in deze onderwerpen en je commerciële benadering aanpassen aan jouw markten?

👉 Ontdek hier het bijbehorende advies-opleidingstraject 👈

We kijken ernaar uit om bij te dragen aan het succes van uw volgende videoconferenties …

Posted in Efficient Sales - Telemarketing - Development Center - Call Center - Brussel
U kan dit artikel downloaden
Stéphane Depaepe

Hoe een videoconferentie te houden

Van Stéphane Depaepe, het 25.03.2020
Hoe een videoconferentie te houden

 

De 8 Do's van Video Conferencing Etiquette

  1. Wees beleefd tegen andere deelnemers (en noem ze maar op).
  2. Spreek wel duidelijk (en "to the point")
  3. Houd de lichaamsbewegingen minimaal
  4. Beweeg en gebaar langzaam en natuurlijk (toont uw handen)
  5. Houd oogcontact door naar de camera te kijken (en smile)
  6. Kleed je goed aan (en zorg voor je omgeving)
  7. Maak de sessie wel geanimeerd (wie begeleidt de sessie?)
  8. Blijf jezelf en heb plezier!

De 7 Don'ts van Video Conferencing Etiquette

  1. Maak geen afleidende geluiden
  2. Niet schreeuwen.
  3. Maak geen afleidende bewegingen
  4. Onderbreek geen andere sprekers
  5. Voer geen nevengesprekken.
  6. Draag geen "luidruchtige" juwelen.
  7. Bedek de microfoon niet (als u hoest, zet de microfoon dan uit)

Aangepast vanuit de bron: St. Leo University Office of Information Technology

Er bestaan verschillende oplossingen voor virtuele vergaderingen:

  • Hangout (Google's oplossing...mijn favoriet)
  • Wildix (we kunnen een "pro" ruimte voor u creëren als u dat wenst)
  • Voor Microsoft-fans: Skype for business, teams (Office 365)
  • Voor Apple fans: Facetime
  • Webex, Zoom (https://zoom.us/download)...

Vergeet niet dat je de mogelijkheid hebt om schermen en documenten (aangepast voor schermpresentatie) te delen en te chatten om opmerkingen te bevestigen, vragen te stellen, URL-links te delen...

 En bovenal: wie doet wat en voor wanneer?

Posted in Efficient Sales - Telemarketing - Development Center - Call Center - Brussel
U kan dit artikel downloaden
Stéphane Depaepe

5 goede manieren voor het vinden van klanten

Van Stéphane Depaepe, het 23.11.2017
5 goede manieren voor het vinden van klanten

De klanten van PHCom komen uit verschillende bronnen die we u ook aanraden te activeren voor uw onderneming:

  1. Commerciële prospectie, rechtstreeks, bij bedrijfsprofielen in B to B die vanzelfsprekend interessant zijn.
  2. De aanbevelingen die gedaan zijn door onze klanten of hun nabije zakenrelaties.
  3. Oude klanten of oude commerciële vertegenwoordigers van onze klanten die bij ons terugkomen.
  4. Een goede referenciëring van onze website, gecombineerd met andere communicatie acties zoals het uitsturen van een mailing, een publicatie in verband met commerciële ontwikkeling op sociale netwerken zoals Facebook en Linkedin.
  5. Ontmoetingen tijdens networking activiteiten.

Met meer dan 20 jaar ervaring in Business to Business, kunnen wij deze 5 bronnen ook aan andere bedrijven actief in b2b sterk aanbevelen.

Natuurlijk zijn ook andere commerciële acties altijd welkom

  • Deelname op professionele beurzen
  • Publicitaire aankondiging in tijdschriften of op websites
  • Huis-aan-huisbezoek
  • Papier mailing
  • Poster reclame
  • Reclame op auto’s
  • Evenementen organisatie

De grote vraag blijft: Klanten zoeken op een proactieve manier of ze laten komen?

Ik beveel een goede mix van beiden aan.

Om de duurzaamheid van een bron te behouden, moet je rekening houden met tal van factoren.
U wil een waterkraan openen van klanten die stromen en blijft stromen? Kom er met ons over praten.

P.S.: 100% kans klanten te vinden voor 31/12 met de gebruikelijke reserves: uw werkterrein, de gebruikelijke onderhandelingsduur ...

Posted in Efficient Sales - Telemarketing - Development Center - Call Center - Brussel
U kan dit artikel downloaden
bruxelles capitale cheques entreprises